انواع مبدل گرمایی از لحاظ نوع جریان به شرح ذیل هستند:
نوشته شده توسط : علیرضا شمسی پور

انواع مبدل گرمایی از لحاظ نوع جریان به شرح ذیل هستند:

  • مبدل حرارتی با جریان هم‌سو
  • مبدل حرارتی با جریان نا‌هم‌سو
  • مبدل حرارتی با جریان متقاطع

در ادامه به بررسی اجمالی هریک از مبدل‌های گرمایی در چهار دسته بندی‌ کلی می‌پردازیم.

1.مبدل‌های لوله‌ای

مبدل لوله‌ای از جمله ساده‌ترین مبدل‌های حرارتی به شمار می‌رود؛ که به آن‌ها مبدل دولوله‌ای هم گفته می‌شود. به دلیل اینکه طراحی ساده‌ای دارند، هزینه ساخت آن‌ها کم است. کاری که مبلد لوله‌ای یا مبدل دولوله‌ای انجام می‌دهند به این شکل است که، درون یک لوله بزرگ یک لوله کوچک بصورت هم مرکز قرار می‌گیرد.

انتقال حرارت در آن از طریق دیواره لوله کوچک بین دو سیال انجام می‌شود. این مبدل‌ها برای صنایعی که در شرایط با فشار بالا هستند کاربرد دارد.

به دلیل اینکه در این مبدل‌ها سطح تبادل حرارتی کم است، نسبت به سایر مبدل‌های گرمایی دارای توان انتقال گرمایی کمتری هستند. این مبدل برای مبدل‌های با ظرفیت کم و کوچک مناسب است و پاک‌سازی و تمیزکاری راحتی دارد.

از مبدل لوله‌ای در دو شرایط زمانی استفاده می‌شود، یکی در  زمانی که تبادل حرارت بین سیال‌های گازی اتفاق می‌افتد و دیگری زمانی که فشار یکی از دو سیال و یا هر دوی آن‌ها بالا باشد.

2.مبدل‌های پوسته و لوله(شل اند تیوب)

مبدل حرارتی پوسته و لوله اصطلاحا شل اند تیوب (Shell And Tube) نام دارد؛ که از تعدادی لوله و یک پوسته بزرگ که لوله‌ها را احاطه کرده تشکیل ‌شده است. معمولا یک سیال مایع با دمای کم از درون لوله‌ها عبور می‌کند و اطراف لوله‌ها سیال گازی با دمای بالا جریان می‌یابد.

این نوع مبدل دارای تعداد زیادی لوله است و به همین خاطر تبادل حرارتی زیادی دارد و یک مبدل پرکاربرد در صنعت می‌باشد.

بسته به کاربردی که دارند از جنس‌های مختلفی ساخته شده‌اند؛ همچنین در کاربردهای مختلف نیز نوع و حالت سیال‌ها متفاوت است. با توجه به نوع کاربری‌ مبدل می‌تواند از جنس نیکل، برنج، آلومینیوم و یا استیل باشد.

 

https://salamsarma.ir/%d9%85%d8%a8%d8%af%d9%84-%d8%ad%d8%b1%d8%a7%d8%b1%d8%aa%db%8c/

 




:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








/*alireza*/ https://antalyatournet.ir https://asooweb24.ir https://awat-piano.ir https://azinplastisatis.ir https://best-agahi.ir https://bia-mooz.ir https://ceplus.ir https://chareju.ir https://ceplus.ir https://coffee-akajho.ir https://dbaportal.ir https://donyayeh-zaban.ir https://dr-shafie.ir https://es-services.ir https://eslamshahr-ma.ir https://estarabadnews.ir https://fa-eset.ir https://foritarjome.ir https://gallery-car.ir https://ghazaeigallery.ir https://glasses-rybn.ir https://goto-piano.ir https://highlightbeauty.ir https://ig-home.ir https://ipgconference.ir https://isconference.ir https://koogel.ir https://kyokushins.ir https://mobilemahdis.ir https://mofidtat.ir https://my-piano.ir https://nazaristone.ir https://nikansefile.ir https://noorekarime.ir https://ofoghchat.ir https://oghan.ir https://on-tic.ir https://osatcarton.ir https://patogh-dl.ir https://pianoofficial.ir https://proje-negar.ir https://rasa-piano.ir https://razi-tajhiz.ir https://robbazar.ir https://salam-salamaati.ir https://tabriizmusic.ir https://talebmanshadipoor.ir https://tarheno1.ir https://tehranfurniture.ir https://travel-piano.ir https://villadarbast.ir https://visa-piano.ir https://zojkhob.ir https://zojsalem.ir https://zoudnews.ir